Om oss

YouCall Sverige AB är inget vanligt kontaktcenter. Vi är mycket mer än så. Vi har insett att begrepp som ”telefonist”, ”kontorstid” och ”knappsvar” behövde ersättas med glada, mångsidiga och livs levande människor. Med hjälp av dem finns vi till för dig och dina kunder. Oavsett frågor, tid eller ärende finns vi redo att bidra till framgångsrik service, dygnet runt, årets alla dagar.

Vi erbjuder främst telefonbaserade tjänster till kunder i hela Sverige och uppdragen spänner över olika typer av svarstjänster till avancerade IT-supportuppdrag och fastighetsjourer med tillgänglighet dygnet runt.

Historia

Under 1980-talet etablerades grunden till dagens YouCall, då som en mindre aktör inom driftlarm och felanmälan med framförallt Norrbotten som arbetsområde. Verksamheten fick större tyngd och kompetens när YouCall Sverige AB bildades 1996 och SOS Alarm gick in som ägare tillsammans med Piteå Näringsfastigheter. Idag är vi cirka 50 årsanställda medarbetare med huvudkontoret på Furunäsets Företagsby i Piteå.

Kvalitet

YouCall’s starka ägare i kombination med mångårig specialisering har gett oss gedigen erfarenhet av trygghetstjänster för kunder med höga anspråk. Våra uppdragsgivare ställer ofta krav på sekretess, exempelvis hjälper vi aktörer inom hälso- och sjukvård. YouCall arbetar alltid med hög integritet i enlighet med väl utarbetade rutiner. Tillsammans med SOS Alarm och Piteå Näringsfastigheter har vi en stor plattform för erfarenhetsutbyte och kvalitetsutveckling.

YouCall härstammar i rakt nedstående led från vår majoritetsägare, SOS Alarm, vilket innebär att trygghetstänkande flyter omkring i våra gener. Våra säkerhetssystem kring strömförsörjning, IT och telefoniplattformar är mycket stabila. Vi har ett eget dieselaggregat som automatiskt startar om strömmen skulle försvinna. Vi har UPS (batteribackup) på samtliga servrar och arbetsplatser. Förutom detta, så har vi dubblerad telefoniförbindelse och fiberdragning plus att vi har dubbla datorhallar på olika platser.

Dessutom har vi en hög tillgänglighet då vi har öppet dygnet runt, året om och våra serviceoperatörer kan arbeta både i våra kunders system men vi har även egna system som kan användas om kunden inte har ett eget. Vi kommunicerar via telefon, e-post, sms, webb och chatt.

Vår viktigaste resurs är våra erfarna medarbetare. Våra serviceoperatörer är mycket erfarna och har en medelålder på över 40år, med en lång arbets- och branscherfarenhet och multikompetens inom våra områden. Samtliga operatörer är certifierade för respektive uppdrag.

 

Ägare

Vår majoritetsägare är SOS Alarm, en erkänd aktör inom trygghetstjänster. Med SOS Alarm i ryggen har vi närmare 1000 kollegor på 15 orter i Sverige. Piteå Näringsfastigheter är vår andra ägare. Tillsammans med våra ägare är vi viktiga samhällsaktörer som förstår värdet av snabb och korrekt information. Vi erbjuder främst telefonbaserade tjänster till kunder i hela Sverige och uppdragen spänner över olika typer av svarstjänster till avancerade IT-supportuppdrag och fastighetsjourer med tillgänglighet dygnet runt.

                 

 

 

Sammanfattningsvis kan man säga att YouCall inte är något traditionellt callcenter, utan ett avancerat, samhällsnyttigt kontaktcenter och med våra trygga ägare, vår flexibla organisation och våra unika tjänster så åtar vi oss speciellt kvalificerade tjänster som kräver ett extra stort förtroende.

 


Ring 113 13 – vid kriser och olyckor

YouCall Sverige AB är idag kontaktcenter och samordnare för Sveriges nationella informationsnummer 113 13. Hit ringer man för att få, eller lämna, information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Numret tillkom på regeringens initiativ och SOS Alarm fick tillsammans med MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) uppdraget att utforma tjänsten. All information som lämnas ut på 113 13 är verifierad information, det vill säga att den är avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Den verifierade informationen kommer, beroende på händelse, från kommuner, länsstyrelser, centrala myndigheter eller andra ansvariga aktörer. Ofta kan SOS Alarm, med sin centrala roll i samhället, kort bekräfta att något har inträffat. Men ytterligare information kring händelsen får vi från berörd kommun som meddelar vad medborgaren bör göra eller tänka på.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Unika uppdrag

Sommaren 2014 sattes hela samhällets beredskap på prov under den stora skogsbranden i Västmanland.

branden.jpgNär staten gick in som räddningsledare fick SOS Alarm en förfrågan från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) om att bidra i arbetet och YouCall samordnade då all telekommunikation via 113 13.

Som mest besvarade YouCall upp emot 1 000 samtal under ett dygn. De vanligaste frågorna rörde sig om, vilka platser som var avspärrade, generella lägesrapporter och om brandröken var farlig.

 
Klicka på bilden och se en liten film om 113 13 och om branden.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hjärtsäker zon.JPGHjärtsäker Zon

YouCall Sverige AB är sedan 2017 en s.k. "Hjärtsäker Zon". Samtlig personal hos oss har genomgått utbildning i hjärt-lungräddning samt fått utbildning i hur man använder vår hjärtstartare. För att bli "Hjärtsäker Zon" krävs följande:

  • - Hjärtstartare finns installerad och är väl skyltad och märkt.
  • - Har god beredskap och larmrutiner för omhändertagande av hjärtstopp.
  • - Hjärt-lungräddning kan startas omedelbart och behandla med hjärtstartare inom tre minuter.
  • - Hjärtstartaren registrerad i hjärtstartarregistret.
  • - Systematiskt underhåll av hjärtstartaren.
  • - Utbildning i hjärt-lungräddning sker varje år.

Genom att följa dessa kriterier säkerställer man att man kan ta hand om den som drabbas av ett plötsligt hjärtstopp.


Sponsring

Sponsring är en viktig del i vårt varumärkesarbete. Syftet med sponsringen är att skapa nytta för våra kunder och medarbetare samtidigt som vi stärker vårt varumärke och skapar goda relationer framförallt med lokala föreningar.

YouCall Sverige AB är stolt sponsor av:

  •  


Kontakta oss

Telefon: 0911-932 00
E-post:info@youcall.se

 

Följ oss på 


Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.

Dela denna sida




© 2016 YouCall